
Μέτρα άμεσης προτεραιότητας για την ενίσχυση του λαϊκού εισοδήματος και την καταπολέμηση της ακρίβειας σε σύγκρουση με τα καρτέλ και τα μεγάλα συμφέροντα παρουσίασε χθες ο πρόεδρος της Κ.Ο. του σχήματος Αλέξης Τσίπρας με τη διευκρίνηση ότι δεν είναι προεκλογικές αλλά θέσεις αρχής. Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στα γραφεία του ΣΥΝ, ο Αλ. Τσίπρας έθεσε εισαγωγικά κάποιες από τις βασικές αναλύσεις στις οποίες στηρίζονται οι άμεσα εφαρμόσιμες προτάσεις που προτείνει η ριζοσπαστική Αριστερά. Επί της αρχής λοιπόν για τον ΣΥΡΙΖΑ η ακρίβεια αποτελεί κοινωνική σχέση: Σχέση μισθών και τιμών. Έτσι, όπως σημείωσε ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, το γεγονός ότι στην εποχή του Μνημονίου η μόνη τιμή που μειώνεται διαρκώς και δραστικά είναι ο μισθός, η τιμή δηλαδή της εργατικής δύναμης, δεν είναι καθόλου τυχαία, αντίθετα είναι ο στόχος της εφαρμοζόμενης πολιτικής που κομψά ονομάζεται «εσωτερική υποτίμηση». «Η ακρίβεια είναι πολιτική επιλογή και συνειδητή μνημονιακή στρατηγική» όπως είπε για να συμπληρώσει: «Στόχος του μνημονίου η φτωχοποίηση των Ελλήνων, άρα η αύξηση των τιμών, η μείωση του εισοδήματος. Στόχος της δικής μας πολιτικής, το ακριβώς αντίθετο».
Συγκεκριμένα, τα μέτρα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν ως εξής:
Για την ενίσχυση του εισοδήματος μισθωτών / συνταξιούχων:
– Αύξηση των εισοδημάτων, έως την πλήρη αποκατάσταση των εισοδημάτων στα προ της κρίσης επίπεδα, σε συνάρτηση με τις αναπτυξιακές συνθήκες της χώρας.
– Αποκατάσταση των φορολογικών αδικιών. Αποκατάσταση του αφορολογήτου ορίου ώστε να μην φορολογούνται εισοδήματα, όχι μόνο κάτω από το όριο της φτώχειας, αλλά απαραίτητα για ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.
– Αύξηση του κοινωνικού μισθού και περιορισμός του χρηματικού κόστους ζωής και των δαπανών των νοικοκυριών, μέσω της απο-εμπορευματοποίησης και της αναβαθμισμένης παροχής δημόσιων αγαθών, όπως η παιδεία, η υγεία, ο πολιτισμός, η κοινωνική προστασία και μέριμνα, η ποιότητα ζωής.
– Επαναφέρουμε την πρότασή μας -η οποία είχε καταψηφιστεί τόσο από το ΠΑΣΟΚ όσο και από τη Ν.Δ. παλαιότερα, στην προ μνημονίου εποχή- για ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
– Η ΕΛΣΤΑΤ να καταρτίσει και να δημοσιεύει έναν ειδικό δείκτη πληθωρισμού που θα αφορά τα φτωχότερα νοικοκυριά και θα υπολογίζει τις αυξήσεις των τιμών βάσει των ιδιαίτερων καταναλωτικών προτύπων και αναγκών. Ένας «πληθωρισμός των φτωχών» που θα αποτελεί το πραγματικό κριτήριο της αύξησης του κόστους διαβίωσης των φτωχότερων νοικοκυριών.
Για την αντιμετώπιση της ακρίβειας:
– Θέσπιση αντιτράστ νομοθεσίας για ουσιαστικό, αυστηρό και αποτελεσματικό προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο στην ανοικτή ή συγκεκαλυμμένη διαμόρφωση και λειτουργία των λεγόμενων καρτέλ καθώς και στις καταχρηστικές πρακτικές τους.
– Συντονισμό των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους, για τη διασφάλιση του συνδυασμού τιμής και ποιότητας (υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, ΕΦΕΤ, Γενικό Χημείο, υπουργείο Γεωργίας, φοροεισπρακτικοί – φοροελεγκτικοί – εισφοροελεγκτικοί μηχανισμοί κ.λπ.), για κοστολογικό έλεγχο.
– Θεσμική, οικονομική και διοικητική ενίσχυση και διεύρυνση αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ανταγωνισμού και απαλλαγή της από την πολιτική και οικονομική εξάρτηση συμφερόντων.
– Ανάκτηση της διακριτικής ευχέρειας της κυβέρνησης για προσωρινή διοικητική μείωση των τιμών. Άμεση επιβολή της στα αγαθά βασικών αναγκών λαϊκής κατανάλωσης.
– Αυστηρό κοστολογικό έλεγχο σε όλα τα στάδια διύλισης και εμπορίας των πετρελαιοειδών. Να τεθεί οροφή στις τιμές τους από τη διύλιση και το εμπόριο μέχρι τον καταναλωτή.
– Ανάκληση της κυβερνητικής απόφασης για εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο 80% για το πετρέλαιο θέρμανσης σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης από τον Οκτώβριο του 2012 και συνολική επανεξέταση του θέματος.
– Σύγκρουση με το καρτέλ των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας. Άμεση διοικητική μείωση των τιμών των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας, καθώς και συγκρότηση δημόσιου-κοινωνικού φορέα σχεδιασμού, ελέγχου και παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών για την επαρκή και φτηνή ενδονησιακή διασύνδεση και τη συνολική μείωση του κόστους των ακτοπλοϊκών μεταφορών, στην προοπτική της εναρμόνισης με τη λογική του μεταφορικού εισοδήματος.
– Δραστική μείωση της τιμής των διοδίων και επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων προς όφελος των πολιτών.
– Μείωση των εισιτηρίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και θέσπιση της υποχρέωσης των εργοδοτών να προμηθεύονται και να καταβάλουν το κόστος μηνιαίων ή ετήσιων καρτών για τα μέσα μαζικής μεταφοράς για τους χαμηλά αμειβόμενους εργαζόμενους.
– Πάγωμα, σε πρώτη φάση, των τιμολογίων των ΔΕΚΟ, με απόρριψη οποιουδήποτε αιτήματος για αύξησή τους. Επανάκτηση υπό δημόσιο έλεγχο όλων των ιδιωτικοποιημένων ΔΕΚΟ και λειτουργία τους με κοινωνικά κριτήρια.
– Εξυγίανση και είσοδος των συνεταιρισμών σε όλο το κύκλωμα παραγωγής, επεξεργασίας και εμπορίας αγροτικών προϊόντων.
– Δραστική μείωση της ψαλίδας τιμών μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή στα αγροτικά προϊόντα και επέκταση του μέτρου σε άλλα προϊόντα.