Νέο δόγμα για τις αποκρατικοποιήσεις


Πρωτοσέλιδος τίτλος της εφημερίδας  Ισοτιμία  της 19/3. Όπως φαίνεται η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ μπαίνουν πρώτες στο χορό των αποκρατικοποιήσεων. Μάλον η ΟΜΕ-ΕΥΔΑΠ δεν σκοπεύει να χαλάσει την ησυχία των αρμόδιων υπουργείων με κάποια παράσταση και να ζητήσει να διευκρινίσουν τις προθέσεις τους. Πολύ περισσότερο δεν σκέφτεται ούτε και κάποια συνάντηση με τους συναδέλφους της ΕΥΑΘ για να γίνουν συντονισμένες ενέργειες.

Το πιθανότερο να είναι απασχολημένοι με το να κάνουν τις «γλάστρες» στο πανηγυρικό που εκφώνησε ο ΓΑΠ στο συνέδριο της ΓΣΕΕ, και να τον χειροκροτούν την ώρα που έλεγε για το πόσο λυπάται που πήρε αυτά τα αντεργατικά μέτρα. Και φυσικά θα είναι περήφανοι για τον αγώνα που έδωσε ο Παναγόπουλος να μή φορολογούνται οι αποζημιώσεις από τις απολύσεις. 

Παραθέτω ολόκληρο το άρθρο

Του Μ. Χριστοδούλου

Πώληση του μάνατζμεντ κρατικών εταιρειών και οργανισμών, θα επιδιώξει το αμέσως προσεχές διάστημα η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αποτελούν τις τρεις επιχειρήσεις, για τις οποίες το οικονομικό επιτελείο έχει καταστρώσει συγκεκριμένο σχέδιο σύναψης στρατηγικών συμμαχιών. Το Δημόσιο θα προσπαθήσει να κλείσει επιχειρηματικές συμφωνίες, οι οποίες σε πρώτη φάση θα περιορίζονται αυστηρά στην εκχώρηση του μάνατζμεντ. Στα σχέδια της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η είσοδος τρίτου παίκτη στα ΕΛΠΕ με την παραχώρηση τμήματος της συμμετοχής του Δημοσίου. Οι επιτελείς στην πλατεία Συντάγματος γνωρίζουν πολύ καλά ότι το αρνητικό κλίμα στις αγορές και οι χαμηλές αποτιμήσεις στο Χ.Α. δεν επιτρέπουν την παραχώρηση σημαντικού ποσοστού μετοχών με ικανοποιητικό τίμημα, ειδικά για τις εισηγμένες ΔΕΚΟ. «Το μοντέλο αποκρατικοποίησης το οποίο συνδυάζει πωλήσεις συμμετοχών του ελληνικού δημοσίου με μάνατζμεντ ώστε να διασφαλίζεται η ανάπτυξη της επιχείρησης, θεωρείται ιδανικό, αλλά όχι στην παρούσα φάση», σημείωσε υψηλόβαθμος παράγοντας του Υπουργείου Οικονομικών. Όπως επισημαίνει, η κυβέρνηση σκοπεύει να μην υπερβεί την «κόκκινη γραμμή» που θα θέσει ως προς την εκχώρηση του μάνατζμεντ, παρά τα μειονεκτήματα που ενέχει μία τέτοια συμφωνία. Πολλά τέτοιου είδους ερωτήματα συνοδεύουν τον φάκελο με το νέο «δόγμα» των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκεται στο γραφείο του Γιώργου Παπακωνσταντίνου. Ο υπουργός σκοπεύει να τον διαβιβάσει σύντομα στον πρωθυπουργό (σ.σ. μόλις η ελληνική οικονομία αποκτήσει έμπρακτο σχέδιο στήριξης με χαμηλά επιτόκια δανεισμού στις διεθνείς αγορές), ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση για το αν η κυβέρνηση επιλέξει: * Να κρατήσει το κομμάτι των υποδομών και των δικτύων, πουλώντας το τμήμα της διαχείρισης. * Να μειώσει το ποσοστό κρατικής συμμετοχής στις εταιρείες αυτές, παραχωρώντας ταυτόχρονα το μάνατζμεντ. Βέβαια, σε περίπτωση που η κυβέρνηση εφαρμόσει την πρώτη λύση, διατρέχει έναν ακόμη σημαντικό κίνδυνο: να μην μαζέψει τα έσοδα των 2,5 δισ. ευρώ που έχει προβλέψει στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης από τις φετινές αποκρατικοποιήσεις. Το σενάριο αυτό δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα, αφού και το ελεγκτικό κλιμάκιο της Κομισιόν που επισκέφθηκε πρόσφατα τη χώρα, διέκρινε την ολιγωρία της κυβέρνησης όσον αφορά στις αποκρατικοποιήσεις. Μάλιστα οι ελεγκτές της Κομισιόν, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του ΔΝΤ δεν πίστευαν στ’ αυτιά τους μαθαίνοντας ότι όχι μόνο δεν προχώρησε καμία διαδικασία αποκρατικοποίησης μέσα στον τελευταίο μήνα από την προηγούμενη επίσκεψή τους, αλλά, όπως τους εξομολογήθηκαν συνεργάτες του υπουργού, στην κυβέρνηση γίνονται κάποιες δεύτερες σκέψεις για την τύχη του προγράμματος… Από την άλλη, τυχόν παρέκκλιση από το Πρόγραμμα Σταθερότητας, θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις αγορές· όπως και οι Βρυξέλλες θα το εκλάβουν ως ατολμία στην λήψη σοβαρών αποφάσεων. Αναλυτικότερα, τα σχέδια της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπουν τα εξής: * Τη σύσταση εταιρείας επενδύσεων, στην οποία θα περάσουν τα ακίνητα-φιλέτα του Δημοσίου. Αυτή θα εισαχθεί στη συνέχεια στο Χρηματιστήριο. Παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών θεωρούν «άγνωστο Χ» το πότε θα αρχίσει να αποδίδει έσοδα μία τέτοιου είδους κίνηση και μάλιστα σε άσχημες χρηματιστηριακές εποχές. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση κλείδωσε στο συρτάρι το μοντέλο της πώλησης και επαναμίσθωσης των ακινήτων (sale and lease back).

* Για τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, όπου το Δημόσιο μετέχει με ποσοστά 61% και 74% αντίστοιχα, στο μετοχικό τους κεφάλαιο σχεδιάζεται να μπει στρατηγικός επενδυτής, στον οποίο θα παραχωρηθεί μόνο το μάνατζμεντ. Τουλάχιστον σ’ αυτή τη φάση, δεν προβλέπεται το ελληνικό δημόσιο να μειώσει περαιτέρω τη συμμετοχή του (σ.σ. μέχρι το 51% και εφαρμογή ενός πακέτου μετοχοποίησης).

* «Το θέμα του ΟΤΕ απαιτεί ειδικό χειρισμό», επισημαίνει στέλεχος του Υπουργείου Οικονομικών, χωρίς ωστόσο να αγνοεί την επιθυμία που εξέφρασε πρόσφατα ο πρόεδρος της Deutsche Telekom, για την αγορά ενός ακόμη ποσοστού στον Οργανισμό. * Deutsche Telekom Να σημειωθεί ότι το Δημόσιο κατέχει σήμερα στον ΟΤΕ το 20%. Βάσει της συμφωνίας με τη Deutsche Telekom η κυβέρνηση μπορεί να διαθέσει στους Γερμανούς και νέο ποσοστό έως 10%, μέχρι τα τέλη του 2011, με premium μεταξύ 15% και 20% από τη μέση χρηματιστηριακή τιμή των τελευταίων 20 ημερών προ της πώλησης (το ακριβές ύψος του premium θα καθοριστεί ανάλογα και με τον χρόνο που θα πουληθεί το πακέτο). * Στον ΟΠΑΠ το οικονομικό επιτελείο δεν προκρίνει το σχέδιο διάθεσης ενός νέου πακέτου μετοχών σε στρατηγικό επενδυτή, που θα μειώσει τη συμμετοχή του Δημοσίου κάτω από το σημερινό 34%. Θεωρεί η κίνηση αυτή δεν θα φέρει περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία από αυτά που ήδη φέρνει ο Οργανισμός. Έτσι αυτό που εξετάζει η κυβέρνηση για τον ΟΠΑΠ είναι η ανανέωση των αδειών στους τομείς των λαχείων και των παιχνιδιών που δια- χειρίζεται (Τζόκερ, Λόττο, Πρότο, Έξτρα 5, Σούπερ 3, Κίνο κ.ά.).

* ΔΕΣΦΑ: Στρατηγική συμμαχία θα αναζητήσει επίσης και για την ΔΕΠΑ η κυβέρνηση. Βέβαια στην εφεδρεία παραμένει το σχέδιο μετοχοποίησης της θυγατρικής ΔΕΣΦΑ, που αποτελεί τον διαχειριστή. Το οικονομικό επιτελείο απορρίπτει κατηγορηματικά την εισαγωγή της ΔΕΠΑ στο Χ.Α., καθώς εντάσσεται στον κα- νόνα περί δικτύων και υποδομών υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. Άλλωστε υπάρχει ήδη σχέδιο που προβλέπει τον διαχωρισμό της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου από την θυγατρική «Διαχειριστής του Εθνικού Δικτύου Φυσικού Αερίου». Κατ’ ουσίαν διαχωρίζονται οι υποδομές από την εμπορία. Το τμήμα της εμπορίας είναι και αυτό που προκρίνεται ότι μπορεί να πουληθεί, καθώς ο έλεγχος των υποδομών θα παραμείνει στο Δημόσιο. Έτσι δεν θα υπάρχουν προβλήματα και με τη νομοθεσία, που προβλέπει ότι το ποσοστό του Δημοσίου στη ΔΕΣΦΑ δεν μπορεί να πέσει κάτω από το 51%.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s